Löner och Personal i Norge - Redovisningsbyrå
Vid utstationering av anställda till Norge krävs uppmärksamet eftersom villkor och särdrag måste beaktas. Dessutom bör områdena moms, fast driftställe och uthyrning av personal beaktas vid utstationering.
För att det utländska bolaget ska kunna uppfylla alla rapporteringsskyldigheter måste det registreras i det norska företagsregistret som ett så kallat ”NUF” i början (helst några veckor före projektstart). Den norska myndigheten Altinn tillhandahåller information om detta på följande webbplats.
I det första i skedet leder varje anställning av personal i Norge till beskattning av löner och beräkning av sociala avgifter i Norge. I vissa fall bortfaller beskattning av lön och/eller beräkning av sociala avgifter i Norge. För att bedöma beskattningsrätten behöver skattemyndigheterna en rad uppgifter, som inhämtas via Oppdrags- & Arbeidsforholdsregisteret.
Oppdrags- & Arbeidsforholdsregisteret: Rapportering av uppdraget och de anställda
Registret över uppdrag och anställda: (tidigare RF 1198 och RF 1199) ska användas för att rapportera uppdrag som utförs av utländska företag med personal utplacerad i Norge. I rapporterna redovisas å ena sidan den underliggande ordern och å andra sidan de anställda som har längst utplaceringstid i Norge. Det utländska skattekontoret i Stavanger använder informationen för följande ändamål:
På företagssidan
- Bedömning av kontraktet i Norge: uthyrning av personal eller enterpriseforhold (förklaring nedan)
- Om det handlar om en enterpriseforhold: bedömning av om ett driftställe kommer att inrättas
På medarbetarsidan
- Utfärdande av skattekort och personnummer (”D-nummer”)
- Registrering av vistelsedagar i förhållande till 183-dagarsregeln
Uthyrning av personal eller enterpriseforhold
Ur det norska skattekontorets perspektiv är det viktigt att klargöra, om arbeidsinnsats i Norge gäller uthyrning av personal eller om det avtalen bedömas som enterpriseforhold.
Uthyrning av personal
Uthyrning av arbetskraft är definierat i det nordiska skatteavtalet. En arbetstagare anses som uthyrd när han av någon (uthyraren) ställs till förfogande för att utföra arbete i annans (uppdragsgivare) verksamhet i annan avtalsslutande stat, förutsatt att uppdragsgivaren har hemvist eller fast driftställe i denna andra stat och att uthyraren inte har ansvar för och inte heller står risken för arbetsresultatet.
Vid avgörandet av frågan om en arbetstagare skall anses uthyrd, skall göras en samlad bedömning varvid särskilt beaktas om:
- den övergripande arbetsledningen åvilar uppdragsgivaren,
- arbetet utförs på en arbetsplats som disponeras av uppdragsgivaren och för vilken han. har ansvar
- ersättningen till uthyraren beräknas efter den tid som gått åt eller med ledning av annat samband mellan ersättningen och den lön arbetstagaren får,
- största delen av arbetsredskap och material ställs till förfogande av uppdragsgivaren, och
- uthyraren inte ensidigt bestämmer antalet arbetstagare och de kvalifikationer dessa skall ha.
Enterpriseforhold
Enterpriseforhold är till stor del motsatsen till uthyrning av arbeidskraft. Ett entreprenadförhållande kännetecknas av att en leverantören använder sina egna anställda för att utföra arbete för uppdragsgivarens räkning. Vid entreprenad är leverantören skyldig att leverera ett specifikt resultat, och arbetarna är föremål för entreprenörens ledning och kontroll.
Översikt över konsekvenser
Det handlar om uthyrning av personal:
- På företagssidan innebär det vanligtvis inget fast driftställe inrättas.
- På arbetstagarsidan innebär det att 183 dagars regeln inte gäller. Som ett resultat är de löner som tjänats in i Norge skattepliktiga till Norge från dag 1.
Det handlar om en enterpriseforhold:
- På företagssidan leder detta till att det norska skattekontoret tittar närmare på om ett fast driftställe för inkomstskatteändamål inrättas. Ett byggnads-, anläggnings-, installations- eller monteringsprojekt utgör fast driftställe men bara i de fall projektet eller verksamheten pågår i mer än 12 månader på ett och samma ställe. Fördjupad information om fast driftsälle på webbplatserna för Nordisk eTax.
- På arbetstagarsidan innebär det att 183 dagarsregeln kan träda i kraft.
183-dagarsregeln
Artikel 15 i NSA föreskriver att rätten att beskatta inkomsten i fråga i förstahand tillfaller verksamhetslandet. Detta innebär att lön för arbete utfört i Norge är föremål för inkomstskatt vid den första inflyttningen till Norge. Om den så kallade 183-dagarsregeln tillämpas beskattas dock lönen enbart i det land där den anställde är bosatt. Det är viktigt att notera att samtliga villkor måste vara uppfyllda – dvs. kumulativt – för att 183-dagarsregeln ska vara tillämplig:
- den anställde inte har vistats i Norge i mer än 183 dagar sammanlagt under en period av 12 månader, och
- den arbetsgivare som bär eller borde ha burit den ekonomiska bördan av ersättningen inte är bosatt i Norge, och
- lönen inte har eller inte skulle ha burits ekonomiskt av ett fast driftställe som arbetsgivaren har i arbetslandet, och
- detta inte är ett fall av uthyrning av arbetskraft.
Resekostnader i samband med arbetsuppdraget i Norge
Arbetsgivarens kostnader för logi, hemresa och måltider kan betalas skattefritt, i den mån detta är möjligt enligt norsk lagstiftning om reseersättning. Ett villkor för skattefritt övertagande av kostnader är regelbunden kategorisering av resan/vistelsen som en affärsresa (tjenestereise/yrkesreise) eller pendlarvistelse (pendleropphold): de norska skattemyndigheterna förklarar gränsdragningsfrågor i Skatte ABC.
Tjänsteresor behandlas skattemässigt mer förmånligt än pendlingsresor: till exempel är schablonbeloppen för måltider högre för tjänsteresor Översikt på sidan om Altinn.
Som framgår av den officiella manualen Skatte ABC är det ofta svårt att göra en exakt åtskillnad mellan arbetsresor och pendlingsresor. Om vistelsen varar längre än 6 månader antas det i allmänhet att vistelsen inte längre utgör en affärsresa – istället kan en pendlarvistelse vara tillämplig. Den norska skattemyndigheten har publicerat en vägledning för frågan om huruvida en pendlarbostad föreligger i skattehänseende. Ytterligare information om subventionerade pendlingskostnader finns på följande webbplats.
Social trygghet i Norge
Vid utstationering av en medarbetare till Norge är det ofta önskvärt att medarbetaren även fortsättningsvis omfattas av socialförsäkringsbestämmelserna i hemlandet. I praktiken sker detta genom att ett A1-intyg skickas till den norska Försäkringskassan (NAV). A1-handlingen fungerar som ett intyg om gällande socialförsäkringsbestämmelser och som en bekräftelse på att inga avgifter ska betalas i det andra landet.
De nuvarande vanliga socialförsäkringsavgifterna är följande i år 2025:
- de anställdas bidrag till socialförsäkringen är 7,7 % och
- arbetsgivarens ordinarie avgiftssats är 14,1 %
Det bör dock noteras att premiebetalningar inte automatiskt leder till försäkringsskydd.
Redovisning av lön och inkomstskatt via A-anmälan
Varje lön som tjänas in i Norge – även om det bara är under några dagar – måste rapporteras via A-anmälan. I princip ska även norsk löneskatt redovisas och betalas. Detta gäller även om arbetsgivaren utgår från att lönen inte är skattepliktig i Norge enligt DTA – dock kan en ansökan om undantag från inkomstskatt göras i dessa fall; denna ansökan brukar beviljas i entydiga fall.
Utländska anställda kan vanligtvis välja om de vill omfattas av ”normal beskattning” eller det särskilda avräkningsförfarandet ”PAYE”.
”Normal” beskattning i Norge
Utländska anställda får – efter ansökan – tabellnr 7150 – om de inte omfattas av norska socialavgifter, kan de byta till tabellnr 7160. Löneskatten och den anställdes sociala avgifter beräknas tillsammans i ett belopp – i den så kallade Forskuddstrekk.
På norska skattemyndighetens webbplats finns en kalkylator för Forskuddstrekk (norsk löneskatt + eventuella socialförsäkringsavgifter: till webbplats.
Med en månatlig bruttolön på: |
Löneskatt och socialavgifter för tabellnr 7150 |
Löneskatt utan socialavgifter för tabellnr 7160 (på grund av A1) |
||
---|---|---|---|---|
26 000 NOK | 4 410 NOK | 2 404 NOK | ||
30 000 NOK | 5 758 NOK | 3 444 NOK | ||
38 000 NOK | 8 454 NOK | 5 524 NOK | ||
50 000 NOK | 12 498 NOK | = 25 % | 8 644 NOK | = 17,3 % |
54 000 NOK | 13 846 NOK | 9 684 NOK | ||
60 000 NOK | 16 058 NOK | 11 434 NOK | ||
70 000 NOK | 20 398 NOK | 15 004 NOK | ||
80 000 NOK | 24 783 NOK | 18 619 NOK |
I Norge har utländska anställda ofta möjlighet att inte beskatta sin lön ”normalt”, utan med hjälp av avräkningsförfarandet ”PAYE” (”Pay As You Earn”). Skatteverket tillhandahåller information om PAYE-systemet - på webbplatsen.
PAYE-systemet innebär en schablonbeskattning med fasta skattesatser:
- om inga socialförsäkringsavgifter tas ut i Norge: 17,3 %
- om norska socialförsäkringsavgifter ska betalas: 25 %
PAYE-systemets huvuddrag:
- detta är en frivillig bestämmelse;
- ofta sker en första kategorisering i PAYE-systemet och du måste vidta aktiva åtgärder om du vill byta till ”normalt”;
- vissa lönedelar ska vara skattepliktiga som annars kan betalas skattefritt – t.ex. vissa pendlingskostnader;
- den anställde i fråga får varken en norsk inkomstdeklaration eller ett inkomstskattebesked – utan ett kvitto på den rapporterade lönen och den betalda skatten;
- PAYE kan inte användas i alla fall, till exempel finns det en inkomstgräns (för 2025 är gränsen 697 150 NOK);
- PAYE-systemet är inte tillrådligt om du antar att inkomsten inte är skattepliktig i Norge (t.ex. på grund av ett dubbelbeskattningsavtal).
Norsk inkomstdeklaration
Om norsk löneinkomst beskattas ”normalt” ska norsk inkomstdeklaration lämnas in året därpå; detta gäller även om det i enskilda fall antas att 183-dagarsregeln gäller och inkomsten inte är skattepliktig i Norge. På vår webbplats Skatt - Privat kan du läsa om hur man upprättar en norsk inkomstdeklaration
- för skatteskuld i Norge: Information om de viktigaste avdragen
- om det inte finns någon skattskyldighet i Norge: Förklaring av hur en ”nollrapport” lämnas in.
Oavsett om den anställde beskattas ”normalt” eller via ”PAYE”-systemet i Norge, är det lämpligt att den anställde har tillgång till internetportalen ”My Tax”.
Anställdas tillgång till den elektroniska brevlådan ”My Tax”
I Norge har hela skatteprocessen digitaliserats. Alla inkomstskatteärenden (men även t.ex. skattekortet) hanteras via den elektroniska brevlådan ”My Tax” hos de norska skattemyndigheterna.
Med tanke på detta är det lämpligt att varje enskild anställd får tillgång till ”My Tax” så snart som möjligt. Procedur för detta:
- Hos myndigheten Altinn beställs ett aktiveringsbrev: endast D-numret behöver anges. Aktiveringsbrevet kommer att skickas till den sparade hemadressen inom cirka en vecka.
- När aktiveringsbrevet har anlänt kan en app installeras på smarttelefonen: Kom igång med MinID
- Du ska då ha tillgång till din personliga brevlåda ”My Tax" hos den norska skattemyndigheten.
Arbetsrätt i Norge: Ersättning, semester, hälsa och säkerhet
I Norge har anställda omfattande rättigheter - den norska tillsynsmyndigheten Arbeidstilsynet ger information om detta: till webbplatsen.
De viktigaste rättigheterna för den anställde och skyldigheterna för arbetsgivaren – är följande:
- Minimilön (inom vissa sektorer, förklaring nedan)
- Semester och semesterersättning i enlighet med norsk lag
- Eventuell övertid och övertidsersättning (+tillägg) i enlighet med norsk lag
- Registrering av arbetstid
- Ett skriftligt anställningsavtal
- Säkerhet och hälsa & HSE-kort särskilt för montering och konstruktion)
Minimilön måste följas inom till exempel byggsektorn. Följande minimilöner kommer att publiceras i november 2024 på webbplatsen för den behöriga tillsynsmyndigheten Arbeidstilsynet:
- 250,30 NOK per timme gäller för anställda med utbildning i den verksamhet som utförs.
- 235,80 NOK per timme gäller för anställda utan utbildning, men med minst 1 års erfarenhet av det arbete som utförs.
- 226,90 NOK per timme gäller för anställda utan utbildning och med mindre än 1 års erfarenhet av det arbete som utförs.
Det bör här noteras att enligt norsk lag måste arbetsgivaren ofta ändå täcka kostnaderna för resor, logi och måltider för arbetet i Norge - så att en eventuell kostnadsersättning till den anställde vanligtvis inte beaktas vid fastställandet av om minimiersättningen har uppnåtts.
Semester och semesterersättning är särskilt reglerade i Norge:
- i princip betalas ingen lön för de beviljade semesterdagarna - men
- semesterersättning (Feriepenger) som kompensation
Den norska myndigheten Altinn tillhandahåller information om semester och semesterlöner på följande webbplats.
Det norska systemet kännetecknas av följande
- Semesterlön (Feriepenger) tjänas in löpande, semesterlönen betalas ut regelbundet under semestermånaden påföljande år eller tidigare om arbetstagaren lämnar företaget dessförinnan;
- Grunden för beräkning av semesterersättning(Feriepenger) är i första hand lönen;
- Semestertillägget (Feriepenger) är minst 10,2 % - men oftast 12 % (t.ex. för fem veckors semester per år);
- Semesterlön (intjänad under föregående år) betalas normalt ut under semestermånaden juni eller juli; under samma månad betalas ofta ingen lön ut (eftersom hela den årliga semestern ofta dras av vid denna tidpunkt)
- Utbetalningen av semesterlön redovisas separat på lönebeskedet.
Dessa semesterregler kan leda till fallgropar för den utländska arbetsgivaren: som den norska tillsynsmyndigheten klargör har den utländska arbetstagaren i allmänhet rätt till semesterregler i enlighet med norsk lag när denne arbetar i Norge: Semester och semesterersättning enligt norska regler. Risken här är att arbetsgivaren beviljar betalda semesterdagar i enlighet med nationell lagstiftning - men detta kanske inte vidgås på den norska sidan. Det är därför tillrådligt, särskilt för större och mer långvariga projekt, att de norska semesterbestämmelserna regleras i anställningsavtalet och implementeras i lönebokföringen: jfr. Rätt till semesterledighet och semesterlön.
Övertid och övertidsersättning är ofta ett problem när man arbetar i Norge. I detta sammanhang bör det bland annat noteras:
- Antalet möjliga arbetstimmar eller övertid är begränsat och gränser måste följas: per dag, per vecka, per 4 veckor och 52 veckor;
- det finns särskilda regler för vissa uppdrag och yrkesgrupper;
- Övertid ska alltid ersättas med ett tillägg på minst 40 %;
- arbetstid och övertid måste registreras: se förklaringarna från Arbeidstilsynet.
Den norska tillsynsmyndigheten Arbeidstilsynet tillhandahåller mer detaljerad information på följande webbplats.
De anställda har rätt till ett skriftligt anställningsavtal. Detta finns oftast – men måste ofta ändras eller anpassas:
- i princip bör man också komma överens om ett extra utstationeringskontrakt
- Kontrollera om alla krav på ett skriftligt anställningsavtal enligt norsk lag är uppfyllda: jfr. webbplats för den norska tillsynsmyndigheten Arbeidstilsynet;
- Kontrollera om justeringar behöver göras på grund av semesterarrangemang (se ovan);
- ofta fördelaktigt reglerade genom avtal: Betalning – återbetalning av norsk löneskatt.
I Norge är arbetsgivarna skyldiga att vidta åtgärder på arbetsmiljöområdet – den norska tillsynsmyndigheten Arbeidstilsynet pekar på följande lagstadgade föreskrifter här.
Säkerhet och hälsa omfattar även kravet på att ett så kallat HSE-kort måste erhållas inom olika områden (särskilt inom bygg- och monteringssektorn) – se Förklaringar från myndigheten Arbeidstilsynet.
Kommersiell uthyrning av personal i Norge: begränsningar och förbud
Efter ett antal missförhållanden har Norge infört regler som syftar till att begränsa den kommersiella uthyrningen av arbetskraft.
I den meningen bör det till exempel inte vara möjligt att hyra ut arbetare kommersiellt på byggarbetsplatser i Oslo med omnejd. Den norska tillsynsmyndigheten Arbeidstilsynet tillhandahåller information om detta på följande webbplats.
Däremot ska kommersiell uthyrning av personal även fortsättningsvis vara möjlig i vissa fall. På Altinns Altinn-webbplatsen finns information om detta i en översikt.
Ett av kraven för kommersiell tillfällig anställning är att leverantören av personaltjänster måste vara auktoriserad av den norska tillsynsmyndigheten Arbeidstilsynet. Myndigheten tillhandahåller information om detta på följande webbplats.
Emellanåt uthyrning av personal i Norge: separat reglering
En mindre strikt reglering kan gälla om anställda inte hyrs ut av ett bemanningsföretag utan av ett annat företag (s.k. produktionsbolag). I vissa fall får ett sådant produktionsbolag (inhyrare) tillfälligt överlåta sina egna anställda till andra bolag. De viktigaste kraven är:
- arbetstagaren är tillsvidareanställd hos uthyraren;
- den anställde är verksam inom samma yrkesområden som uthyraren huvudsakligen är verksam inom;
- högst 50 % av de fast anställda är utlånade till andra företag av uthyraren.
Det måste också undersökas i vilken utsträckning ärendet behöver diskuteras med förtroendevalda i bolagen.
Den norska myndigheten Arbeidstilsynet tillhandahåller mer detaljerad information om kraven för tillfällig tillgång till arbetskraft..
Praktisk guide till utstationering av anställda i Norge
I vår artikel ”Personalutplacering i Norge” i tidskriften RIW, nummer 7/2018, 415, behandlas bland annat följande ämnen på ett praktiskt sätt:
- Beskattning av löneinkomst enligt dubbelbeskattningsavtalet Tyskland-Norge
- Tidsbegränsad anställning kontra självständigt uppdrag enligt DBA
- Norsk inkomstskattelagstiftning
- Rapportering av order och medarbetaruppdrag
- Inkomsttaxering i Norge
- Arbetsrätt i Norge: Socialförsäkringslag, arbetstid, minimilön och semester
- Tips för avtal om utstationering
Länk till artikeln i pdf-format (fortfarande i stort sett uppdaterad): Utstationering av anställda till Norge – praktisk guide – RIW 7_2018
Video om utstationering av anställda till Norge
I vår video ”Utstationering av anställda till Norge” förklarar vi de viktigaste stegen på den norska sidan – så att dina anställda får tillgång till tjänstgöringsorten:
Se även videon nedan om hur man registrerar ett utländskt företag i Norge.
Detaljerna kring löneredovisning i Norge
- Arbetsrätt
- Skatt på löner
- Social trygghet
förklaras i följande video:
Vårt utbud av tjänster inom personalområdet
Våra anställda har lång erfarenhet av att hantera löner för utstationerade arbetstagare till Norge. I kombination med lämpliga mallar och rutiner kan vi hantera utstationeringar av fler än 100 anställda.
Utdrag ur vårt utbud av tjänster inom personalområdet:
- Konceptutveckling för utstationering – särskilt med fokus på löneskatt
- Fördelning av lönen: Fastställande av lönedelar för den norska sidan
- Rådgivning om norsk lag om resekostnader
- Rådgivning om minimilön och övertidsersättning
- Löpande rapportering av löne- och löneskattebelopp via A-rapporter
- Hjälp med befrielse från socialförsäkring
- Rapportering av arbetsuppgifter via uppdragsanställningsregistret (blanketterna RF 1198 och RF 1199)
- Samarbete vid den första registreringen av den anställde
- Erhålla HMS-kort (”byggekort” eller grönt kort) för bygg- och monteringsarbete